Die Schnapszahl: ........ .
Waarschijnlijk afkomstig van de 'spelregel' dat je bij een spelletje waarbij je een 11, 22, 33, 111 etc. scoort een borrel moest drinken of een rondje moest geven. Een 2e verklaring: misschien omdat je dan alles dubbel ziet :)
Behoort bij de 'cijfermagie' waarbij men de getallen bepaalde betekenissen of zelfs 'krachten' toedicht.
Het carnavalsgetal 11: start op de 11e van de 11e maand om 11 uur 11.
Ich habe (de student) ........ ein Zimmer vermietet.
Der Student - aan de student (verhuurd): meewerkend voorwerp, 3e naamval enkelvoud.
ein Zimmer: lijdend voorwerp
Om kritiek te vermijden betreffende vrouwelijk en mannelijke vormen gebruikt men tegenwoordig graag de vorm (der/die) Studierende omdat het woord geslachtneutraal is.
Student hoort bij een groep woorden voor mannelijke personen (en dieren) die eindigen op -t (Elefant) of -e (Hase).
Deze woorden krijgen, behalve in de 1e naamval enkelvoud, in alle naamvallen (dus ook in het meervoud) de uitgang -en.
Den Studenten: 4e naamval enkelvoud en 3e naamval meervoud.
Den Feldhamster nennt man auf Niederländisch auch ‚korenwolf‘.
Auf Deutsch wird er auch manchmal ‚Feldherr‘ ........ .
nennen – nannte – genannt
onregelmatig net als
kennen – kannte – gekannt
brennen – brannte – gebrannt
rennen – rannte - gerannt
korenwolf: eigenlijk korenwoof (woof: inhalig)
Der Gewinner ist bereits benachrichtigt.
Wir gratulieren ........ Gewinner (winnaar) des Wettbewerbs.
gratulieren: vaste 3e naamval.
Ich gratuliere dir/ihm/Ihnen zum Geburtstag.
der Gewinner (mannelijk persoon): dem/einem glücklichen Gewinner gratulieren
Na een lidwoord (der/ein) alleen in de 1e naamval mannelijk geen -n.
Den glücklichen Gewinnern is 3e naamval meervoud: alle woorden van de woordgroep krijgen de uitgang -n.